Światowy Dzień Praw Konsumenta – to międzynarodowe święto obchodzone 15 marca, którego celem jest propagowanie ochrony praw przysługujących konsumentom.
Pierwsze obchody odbyły się w 1983 roku w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego, wygłoszonego w roku 1962 w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Dotyczyło ono projektu ustawy o ochronie praw konsumenta. To wystąpienie miało wielkie znaczenie dla tworzenia nowoczesnego systemu ochrony interesów konsumentów, a ogłoszone prawa stały się podstawą podjętych rozwiązań legislacyjnych w zakresie ochrony konsumentów także w Europie.
W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000, czyli od czasu uchwalenia ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów
oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Przyłączając się do tego dnia w naszej szkole 9 marca mogliśmy przedyskutować problemy konsumenckie z Powiatowym Rzecznikiem Konsumenta Panią Jadwigą Rojek.
Młodzież chętnie i z zaciekawieniem słuchała wypowiedzi i rad jakie otrzymali celem stania się świadomym konsumentem. W ramach warsztatów każdy z uczestników mógł sporządzić wniosek reklamacyjny towaru z rękojmi.
Uczniowie poznali aktualne prawa konsumentów: prawo do bezpieczeństwa, prawo do informacji i edukacji, prawo do ochrony interesów ekonomicznych, prawo do zrzeszania się i reprezentacji, prawo do efektywnego systemu dochodzenia roszczeń.
Powyższe prawa znajdziemy w art. 76 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej – o czym warto pamiętać.